الشيخ محمد علي اسماعيل پور القمشه‌اى

114

الدلائل الظاهرات (استفتائات واستدلالات)

باشد مرد بايد از مقاربت با او امتناع كند چون خطر هلاك جان در آن هست و يا او را طلاق دهد و اگر مرد مبتلا باشد زن بايد از مقاربت با او امتناع كند و در عين حال ناشزه نيست و نفقه او بر عهده شوهر است . سؤال 244 . آيا زن مىتواند بدون اذن مرد عزل كند تا نطفه در رحم نريزد و يا قرص بخورد كه مانع از انعقاد آن بشود ؟ جواب : عزل زن كه از آن تعبير به نحت مىشود يعنى عقب كشيدن او در حين انزال مرد بدون اذن مرد جايز نيست ولى خوردن قرص ضد حمل در صورتى كه دائمى نباشد بدون اذن مرد جايز است بلكه در ازدواجهايى كه بنابر فرزنددار شدن در ارتكاز مردم نيست يا بعد از دارا شدن چند فرزند است كه معمولًا بنابر بيش از آن نيست در صورتى كه شرط « 1 » در متن عقد نشده باشد نيز مشكل است كه به طور دائم خود را عقيم كنند بلكه اقرب جايز نبودن است . سؤال 245 . آيا شوهر ولىّ زن مجنونه خود هست يا خير ؟ جواب : شوهر ولى زن مجنونه خود نيست ، ولايت او با پدر يا جد پدرى او مىباشد و در صورت فقد آنها با حاكم شرع است و او مىتواند اگر مصلحت بداند شوهر او را بر مصالح او وكيل خود نمايد . سؤال 246 . هر گاه زوجه از ايفاى وظايف زوجيت خوددارى نمايد ناشزه بوده و مستحق نفقه نخواهد بود ليكن در صورتى كه شوهر از انجام وظايف زوجيت سرباز زند به

--> ( 1 ) و الدليل على ما نقول فى غير النحت الذى هو من موانع استمتاع الرجل و لا يجوز بدون اذنه عدم الدليل على عدم الجواز الا ان الشرط المبنى عليه العقد فى العقود الدائمة أو فى المتعة احيانا على ان الرجل يريد توليد الولد و لابد للمرأة من العمل بالشرط الارتكازى فاذا فرض تحقق الأولاد اثنين أو ثلاث او أربع على ما هو المتفاهم العرفى يجوز للمرأة المنع الموقت بأكل الحبّ و نحوه و اما المنع الدائم فهو يرجع الى نقص العضو و هو مشكل بل فيه منع .